"Budeme žít životem Božím,
sjednocení s Nejsvětější Trojicí"

(DP 39,6)

P. Reinhard Körner OCD

Ruku na srdce: těšíte se na věčnost? 
- Kdybychom udělali tajnou anketu názorů a kdyby každý dotazovaný čestně odpovídal, došlo by se asi k opravdu střízlivému výsledku. Pro mnohé křesťany je určitou útěchou, že smrtí nic nekončí a život bude pokračovat. Ale radostné očekávání? A to nebereme v úvahu to, že mnohý věřící v sobě nosí tajnou starost, zda vůbec se svým životem před Božím pohledem obstojí. Mnozí si myslí: do nebe až tak moc nepěchám; tady vím, na čem jsem, ale co přijde potom, to je otázka...
Jan patří asi k těm málo početným lidem, kteří se dovedou na věčnost těšit. Ne že by měl zcela jasnou představu o všem, co ho bude čekat po smrti. Ale jeho obraz nebe nemá nic společného s neustálým zpěvěm "aleluja" kdesi uprostřed chóru andělů a svatých. Přijal slova Písma, která mají takřka nepředstavitelný dosah: 
"Bůh nás předurčil, že se staneme podobnými obrazu jeho Syna" (Řím 8,29) a 
"jsme spoluobčané svatých a patříme do Boží rodiny!" (Ef 2,19). První list Janův dokonce říká: "Víme, že mu (Bohu) budeme podobní"(1 Jan 3,2). 
Jinými slovy: Bůh nás nechá spolu s Ním žít Jeho životem. A to bylo pro Jana zdrojem velké radosti!
Jan považuje za obrovský omyl spojovat Boží život s nudou a samotou. Bůh je společenství tří navzájem se milujících Osob, kteří spolu žijí v nepředstavitelně důvěrném a hlubokém osobním vnitřním vztahu. Toto společenství Otce, Syna a Ducha Svatého charakterizuje ve své nejhlubší podstatě pulsující život nekonečně tvořivé lásky, fantazie a humoru! 
A tento život - což Jan pochopil z knihy Zjevení - chce Bůh sdílet se všemi, které stvořil: 
"Budeme žít životem Božím, přidruženým k Nejsvětější Trojici" (DP 39,6). K tomu nám On daruje takové vlastnosti, jaké má Otec, Syn a Duch Svatý: tak jako tři Božské Osoby, budeme také my - ty i já - plní fantazie, lásky a schopnosti darovat se! Církevní otcové prvních století říkávali: "Bůh učiní člověka Bohem účastí."
Věčný život není jen záležitostí mezi duší a jejím Bohem. Na věčnosti se dovrší také všechny naše mezilidské vztahy. Boží království, které začíná již nyní a podobá se hořčičnému zrnku, dosahuje dokonalost na věčnosti a bude přitom mít společenský rozměr. 

Když Ježíš říká:"V nebi se již nebudou lidé ženit ani vdávat," (Mk 12,25) míní tím, že v Božím království si budeme všichni navzájem partnery. 

To znamená: budeme si všichni navzájem tak blízcí, tak ohleduplní, a tak navzájem do sebe "zamilovaní", jak si to představujeme v ideálním manželství.

Čeká nás život plný náklonnosti a přátelství nejen vůči Bohu, ale i vůči každému člověku. Trojjediný živý Bůh velmi touží, abych se s ním dělil o štěstí vzájemné lásky a radost z druhých.
Nezapomenu na jednoho manžela, který mě v průběhu jednoho semináře o víře, když jsem mluvil o křesťanské naději na věčný život a o dokonalosti našeho života v nebi, náhle přerušil se slovy: 
"Víte, otče, jestli věčný život není i zdokonalením lásky mezi mnou a mou ženou, potom si může Pán Bůh své nebe nechat pro sebe!" 
Jsou to na první pohled velmi odvážná slova, ale skrývá se za nimi hluboké lidské přesvědčení. Jan od Kříže by tomuto člověku řekl: Pochopil jsi, o co jde, nebudeš zklamaný. - Slova z Druhé eucharistické modlitby: "Přijmi je (zesnulé)... do svého království, kde na tebe budou moci hledět tváří v tvář" - představují pouze polovinu pravdy. Celá pravda by zněla takto: "...kde budeme hledět na tebe a na sebe navzájem". V tomto smyslu mluví i velký teolog Nejsvětější Trojice a Učitel církve, sv. Augustin, který byl přesvědčený, že věčný život spočívá v tom, že se "budeme věčně těšit z Boha a v Bohu ze sebe navzájem".

Věčnost v Boží přítomnosti bude spočívat v tom,
že nás Bůh svou láskou zdokonalí natolik,
že se staneme charakterově podobní každé
z Božských Osob
a současně budeme společenstvím lásky mezi sebou. 

Žít v dokonalém vztahu s Božskou Trojicí a současně prožívat společenství lásky s bližními tak dokonale jako tři Božské Osoby mezi sebou - k tomu je, podle nejlepší duchovně - teologické tradice křesťanství
předurčený každý člověk.
Naše budoucnost spočívá v dokonalém vztahu
ke třem Božským Osobám, k sobě navzájem
a - samozřejmě - ke všemu stvoření
v Božím "novém světě".

Stojí za to, abychom se nad těmito myšlenkami hlouběji pozastavili. Věčnost, k níž všichni neodvratně směřujeme, dostane najednou jinou podobu.

Známá věta z Písma svatého: "..
Do žádného lidského srdce nevstoupilo, co Bůh připravil těm, kteří ho milují," (1 Kor 2,9) nebude již znít v našich uších jako výraz rezignace, ale jako projev úžasu a radosti z toho, co nám Bůh jako milující Otec přislíbil.

Z Knihy Pět cest k dokonalé lásce



Rozjímat ve víře o blaženosti Nebe

Znamená mít na ní vzrůstající účast, dávat růst nebeské radosti v sobě a mít taktéž společenství se "všemi svatými". K tomu nás chce vést svým pojednáním španělský dominikánský mystik a teolog ct. Ludvík Granadský (+1588).

Toto rozjímání je tak prospěšné, že kdyby bylo podporováno světlem víry, postačilo by, aby nám osladilo všechny těžkosti a hořkosti, jež trpíme pro ono dobro. Neboť jestliže láska k majetku oslazuje námahy pro něj snášené a jestliže láska k dětem způsobuje, že matka ráda vytrpí bolesti rodičky, co učiní láska k tomuto nejvyššímu dobru, v porovnání s nímž všechny ostatní věci nejsou dobry? A praví-li se o patriarchovi Jákobovi (Gn 39), že se mu sedm let služby zdálo kratičké pro velikou lásku k Ráchel, co dokáže láska k oné nekonečné kráse a k onomu věčnému zasnoubení, budeš-li na ně hledět očima živé víry?

Abys tudíž poněkud pochopil ono dobro, uvažuj mezi jinými o těchto pěti věcech, totiž o výbornosti místa, o radostné společnosti, o patření na Boha, o oslavě (vzkříšených) těl a posléze o dokonalosti všech dober onoho života.

Nejprve pozoruj nádheru místa a zvláště jeho podivuhodnou velikost! Čteš-li u velmi vážných spisovatelů, že kterákoli z nebeských hvězd je větší než celá země, a co více, že některé mezi nimi jsou tak značné velikosti, že jsou devadesátkrát větší než naše země, a obrátíš-li pak zrak k nebi a uvidíš na něm takové množství hvězd a takové (ještě) prázdné prostory, kam by se jich vešlo mnohem více, jak se nepodivíš? Nejsi úžasem bez sebe, uvažuješ-li o ohromnosti onoho místa a ještě víc o nesmírnosti nejvyššího Pána, který je stvořil z ničeho?

Také krása onoho místa se nemůže vylíčit slovy: vždyť stvořil-li Bůh v tomto slzavém údolí a kraji vyhnanství věci tak podivuhodné a tak krásné, co asi vytvořil na onom místě, které je sídlem Jeho slávy, trůnem Jeho velikosti, palácem Jeho velebnosti, domem Jeho vyvolených a rájem všech slastí?

Po výbornosti místa uvažuj o ušlechtilosti jeho obyvatel, jejichž počet, svatost, bohatství a krása převyšuje všechno, co jen můžeš myslet. Svatý Jan praví (ve Zj 5 a 7), že počet vyvolených je tak veliký, že nikdo není s to je spočítat. Svatý Dionýsius tvrdí, že je tolik andělů, že jejich množství předčí všechny hmotné věci na zemi. Svatý Tomáš v souhlase s tímto míněním říká, že jak nebesa vynikají velikostí nepoměrně nad zemi, tak množství oněch blažených duchů převyšuje všechny hmotné věci, které jsou na tomto světě. Co tedy může být podivuhodnějšího? Zajisté, kdyby se o té věci uvažovalo, byla by s to uvést v úžas všechna lidská srdce. A jestliže každý jeden z andělů, třebas nejmenší z nich, je krásnější než celý viditelný svět, jakým štěstím bude hledět na takové množství tak krásných andělů a pozorovat jejich dokonalosti a služby, jež každý z nich koná v onom vznešeném městě? Tam pobíhají andělé, slouží archandělé, triumfují knížatstva, radují se mocnosti, vládnou panstva, skvějí se vojska, září trůny, svítí cherubíni, hoří serafíni - a všichni Bohu pějí chvalozpěvy. Jsou-li již společnost a setkávání s dobrými lidmi sladké a příjemné, jaké pak bude tam společenství s tolika dobrými bytostmi, hovor s apoštoly, rozmluva s proroky, setkávání s mučedníky a - konečně se všemi vyvolenými?

Je-li takovou ctí těšit se ze společnosti dobrých lidí, jakou teprve bude ctí radovat se ze společnosti přítomnosti Tvůrce, kterého chválí jitřní hvězdy, nad jehož krásou žasnou Slunce a Měsíc, před nímž se uctivě sklánějí andělé a nad jehož přítomností jásají lidé? Jak oblažující bude hledět na ono nekonečné Dobro, v němž jsou obsažena všechna dobra, onen největší Svět, v němž jsou všechny světy, na Toho, jenž je jeden a všechno, Bytost jednoduchá, která má dokonalosti všech bytostí? Bylo-li velkým štěstím slyšet a vidět krále Šalomouna, že královna sábská pravila (1Kr 10,8): "Šťastni jsou ti, kteří před tebou stojí a těší se ze tvé moudrosti" - jakým blahem bude patřit na onoho nejvyššího Šalomouna, onu věčnou Moudrost, nekonečnou Velikost, neocenitelnou Krásu, nesmírnou Dobrotu a navždy se se z Ní radovat? To je podstata blaženosti svatých, a to je poslední cíl a střed našich tužeb.

Potom uvažuj o oslavení těl, na nichž nic nezůstane neoblaženo, protože každému z údů a smyslů se na onom světě dostane zvláštního oslavení a okouzlení; těla tam nabudou zvláštních vlastností: jemnosti, lehkosti, bezbolestnosti a jasu, který bude tak veliký, že každé z oněch těl nebešťanů se bude skvít jako slunce v království jejich Otce (Mt 13,43). Jestliže tedy ne víc než jedno slunce dostačí na obloze, aby osvětlilo a potěšilo tento svět, jak nádherná podívaná bude, až se tam rozzáří tolik sluncí a světel?

Zkrátka, v nebeské blaženosti budou všechna dobra spojena v jedno a všechno utrpení z ní bude vyloučeno. Tam bude zdraví bez nemoci, svoboda bez otroctví, krása bez ošklivosti, nesmrtelnost bez zkázy, hojnost bez nouze, klid beze zmatku, bezpečnost bez bázně, poznání bez omylu, sytost bez omrzení, radost beze smutku a čest bez odporu. Tam bude podle slov svatého Augustina opravdová sláva, nikdo tam nebude chválen omylem nebo z lichocení. Tam bude opravdová čest, která se neodepře nikomu, kdo si ji zaslouží, ale nedostane ji ovšem ten, kdo by si ji nezasloužil. 
Tam bude opravdový pokoj a nikdo tu nebude obtěžován ani sám sebou ani nikým jiným. Odměna ctnosti bude táž, která dala ctnost a jako její odměna byla slíbena největší a nejlepší odměna ze všech. Bude cílem našich tužeb, budeme na ni hledět bez konce, milovat ji bez omrzení a velebit ji bez únavy. Tam je místo široké, krásné, skvělé a bezpečné; společnost velmi dobrá a příjemná. Čas stejný, ne již rozdílný večer a ráno, nýbrž prostá, nepřetržitá věčnost. Tam bude věčné jaro, které stále kvete za svěžího vánku Ducha Svatého. Tam se všichni radují, všichni zpívají, neustále chválí Nejvyššího Dárce všeho, Jehož štědrostí žijí a vládnou ve své slávě. Ó město nebeské, bezpečné sídlo, zemi plná všech rozkošných darů, lide spokojený, sousedé pokojní a bytosti, jimž je nouze neznámá! Kéž by už byl skončen tento boj! Kéž by se uzavřeli dny mého vyhnanství! Ó, jak se prodlužuje čas mého putování! Ó, kdy se přiblíží onen den? Kdy tam přijdu a objevím se před tváří Boží?

ctih. Ludvík Granadský


SVATÝ FRANTIŠKU A KLÁRO - ORA PRO NOBIS
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky