FRANTIŠKÁNSKÁ FRATERNITA
K tomu jste přece byli povoláni; vždyť i Kristus trpěl za vás a zanechal vám tak příklad, abyste šli v jeho šlépějích
K podstatě františkánského způsobu života podle evangelia patří především
Minorita - Chudoba a Fraternita = bratrství.
Pro svatého Františka tyto prvky zcela jasně vyplývají z evangelních rad
a způsobu života Pána Ježíše, jehož šlépěje chce František následovat. Právě výraz
"následovat šlépěje Pána Ježíše Krista"
je pro Františka velmi typický a inspiroval se jím
v prvním listu svatého apoštola Petra:
1 Petr 2, 21
21 K tomu jste přece byli povoláni; vždyť i Kristus trpěl za vás a zanechal vám tak příklad, abyste šli v jeho šlépějích.
Jako nejdůležitější charakteristiku svého společenství sv. František označuje pokoru a schopnost umět být bratrem.
Františkův vzor pro fraternitu
On se vrací k modelu dvanácti apoštolů, v jejichž středu žije Ježíš. PÁN je tím nejdůležitějším poutem fraternity.
Nejde tedy ani tak o to, že se řeholníci zavážou žít i zemřít za zdmi jednoho kláštera,
ve
kterém je shromážděna komunita, ale o to,
kde jsou bratři či sestry shromážděni kolem JEŽÍŠE.
Vzpomeňte na naše bratry a sestry ve vězení či internaci. Neměli nic a přesto podle
svědectví, která známe, co se u nich zvláště upevňovalo, byl život ve fraternitě.
Fraternita
totiž nepotřebuje nic, jen Ježíše a kolem něho shromážděné společenství.
To však neznamená,
že ve fraternitě si každý dělá, co chce, a jde, kam chce.
Každá fraternita je totiž vedena svým
představeným, který ji má sjednocovat kolem Ježíše a sloužit bratřím či sestrám tím, že dbá
na to, aby fraternita skutečně žila správným duchem.
a jednoty Nejsvětější Trojice.
Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti. A jsme-li děti, tedy i dědicové - dědicové Boží, spoludědicové Kristovi; trpíme-li spolu s ním,
budeme spolu s ním účastni Boží slávy."
(Řím 8,14-17)
Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši."
(Gal 3, 26-29)
František věrně následoval šlépěje svého Pána, a tak dokázal uskutečnit evangelijní bratrství nesmírně specifickou formou.
Jeho bratrství pramení z hlubokého vztahu k Bohu, který zpětně otvírá jeho srdce novým obzorům, v nichž pak vidí své spolubratry, ostatní bližní a dokonce i celé stvoření jako bratry v Kristu, děti jediného Otce na nebesích.
Kontemplace Božího Otcovství jde ruku v ruce s kontemplací bratrství v Kristu. "Na všech mužích a ženách, kteří toto budou činit a vytrvají až do konce, spočine Duch Páně a učiní si u nich příbytek a domov. A budou dětmi nebeského Otce, jehož skutky činí. A jsou snoubenci, bratry a matkami našeho Pána Ježíše Krista. Snoubenci jsme tehdy, když v Duchu svatém je věrná duše spojena s Ježíšem Kristem. Bratry pak jsme, když konáme vůli jeho Otce, který je v nebesích; matkami jsme, když ho nosíme ve svém srdci a ve svém těle díky lásce a čistému a upřímnému svědomí, rodíme ho skrze svaté konání, které má druhým svítit jako vzor." (List věřícím, 6, 48-53)
"Síla lásky z něho udělala bratra všech tvorů.
Proto se nelze divit, že ho Kristova láska
učinila ještě víc bratrem těch, do jejichž duše vtiskl Stvořitel svůj obraz.
Říkával, že není nic vznešenějšího nad spásu duší, a prokazoval to tím, že Boží Syn se za spásu duší dal přibít na
kříž.
Proto se tak usilovně modlíval, tak neúnavně kázal, tak silně se snažil dávat dobrý
příklad.
Měl za to, že je Kristovým přítelem, jen když miluje duše, které také Kristus miloval.
Proto také velmi ctil učitele Božího slova, protože vykonávají s Kristem týž úřad jako jeho
spolupracovníci.
Své bratry pak v hluboké víře ve společnou účast na věčném dědictví
vroucně uzavíral do svého milujícího srdce."
Z Františkova milujícího srdce tak pramení i
konkrétní způsob života ve společenství s jeho bratry. Vztah k Nejsvětější Trojici stále více
pronikal do všech konkrétních vztahů, které utvářel se svými spolubratry, s ostatními bližními
i celým tvorstvem.