FORMACE
Trvalá formace MBS Kapucíni Brno
Z EVANGELIA PŘECHÁZEJTE
K ŽIVOTU
A ZE ŽIVOTA K EVANGELIU.
Láska je prvotním znamením františkánské komunity.
Svatý František se neustále staral o své bratry po jejich obrácení.
Láska je největší Boží milost, protože Bůh sám je Láska.
Z tohoto důvodu musí být
pravá láska darem Ducha svatého.
On nám dává svou lásku velkoryse a nezaslouženě vždy,
když mu otevřeme své srdce,
tedy když svobodně přijmeme Boží volání ke spáse.
Milovat celým srdcem.
František skrze hluboké duchovní sjednocení s Ježíšem Kristem byl schopen zakusit
tajemnou jednotu lásky,
v níž z lásky k Bohu miluje člověka i celé stvoření.
Celé stvoření
pochází od Boha - Lásky, vše je v člověku posvěceno skrze vtělení Božího Syna a povoláno
ke spáse v Duchu svatém.
Nejedná se tedy o kvantitu, ale o tajemnou a až závratně hlubokou
kvalitu, tedy o schopnost milovat celým srdcem.
"Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi:
abychom tě milovali z celého srdce tak, že na
tebe budeme vždy myslet;
z celé duše tak, že budeme po tobě vždy toužit;
z celé mysli tak, že
všechny své úmysly budeme směrovat k tobě, že ve všem budeme hledat tvůj půvab;
a ze
všech svých sil tak, že dáme všechny své síly a schopnosti duše i těla do služby tvé lásky a na
nic jiného je nebudeme vynakládat;
a své bližní abychom milovali jako sami sebe tak, že
všechny ze všech sil potáhneme ke tvé lásce, že z dobra druhých se budeme radovat tak jako
ze svého a že ve věcech zlých s nimi budeme mít soucit a že nikomu nedáme příležitost
k pohoršení."
.
Trvalá formace sekulárních františkánů
Rituál:
Profese je slavnostním církevním úkonem,
kterým kandidát [profese] obnovuje své křestní sliby a veřejně stvrzuje své
rozhodnutí žít evangelium ve světě podle příkladu sv. Františka a podle Řehole
SFŘ.Když mi Pán dal tuto milost, já N obnovuji své křestní
sliby a zasvěcuji se službě Božímu království. Slibuji proto, že budu ve svém
světském stavu žít až do konce svého života evangelium našeho Pána Ježíše
Krista v Sekulárním františkánském řádu a zachovávat jeho Řeholi. Kéž mi stále
pomáhají milost Ducha Svatého, přímluva blahoslavené Panny Marie, našeho
svatého Otce Františka a bratrské společenství, abych dosáhl(a) dokonalosti křesťanské lásky.
Náš slib zní:
".CHCI....žít evangelium našeho Pána Ježíše Krista (...) po celou dobu
mého života, v Sekulárním františkánském řádu ". Slib jsme dali Bohu jako
odpověď na dar povolání, který jsme obdrželi z Ducha svatého. Od doby našeho
slibu jsme přehodnotili priority v našem životě v církvi. Naše předešlé
aktivity jsme odsunuli na druhou kolej.
Na prvním místě je nyní evangelium a Třetí řád.
Udělali jsme to kvůli našemu povolání od Boha. Povolání je nejvyšší akt
spirituality, je to slib Bohu a Jeho království. Je to slavnostní akt, který má
váhu slov sv. Petrovi: cokoliv svážeš na nebi, bude svázáno i na zemi . Jsme
naplněni požehnáním nejvyššího Otce a na zemi požehnáním jeho milovaného Syna a
Duchem svatým, Utěšitelem.
Teprve s vědomím důležitosti našeho slibu, začíná mít
trvalá formace skutečný význam.
Pochopit život v evangeliu a v pravidlech
Řehole, žít ponejprv sekulární františkánský život a pochopit Františkovu
spiritualitu znamená skrze Ducha Svatého posvětit náš život. Někteří bratři a
sestry upadli v průběhu času do vážných problémů právě proto, že trvalé formaci
nevěnovali pozornost. Trvalá formace je náš osobní závazek, ale zároveň
i závazek celého společenství.
Osobní trvalá
formace profesních členů řáduKonstituce -článek 44.Formace bratří a sester započatá v
přecházejících etapách trvá stále bez přerušení. Má být považována za pomoc při
konverzi každého jednotlivce [30] i všech a za pomoc při plnění svého vlastního
poslání v církvi i ve společnosti.
Papež Jan Pavel II. v roce 2000 velmi naléhal na to,
abychom studovali Písmo, měli mezi sebou lásku a žili podle naší Řehole.
K takovému postupu byl Duchem svatým inspirován II. Vatikánská koncil.A právě to od nás církev očekává. Po těchto papežových slovech není pochyb o
tom, že každý terciář by měl často číst Řeholi a Konstituce. Měl
by se nad jejich slovem zamýšlet a nechat se inspirovat Duchem svatým v
osobní cestě, jak zachovávat to, k čemu nás Pán povolal. Řehole není jen
suchý právní dokument ale je inspirovaný Duchem svatým a schválil jej svým
podpisem nástupce Krista. V zachovávání Řehole je odpověď našeho života v Bohu,
v církvi a mezi lidmi.
Způsob života čl.8,1-2
1. Sekulární františkáni se svou profesí zavazují žít
evangelium podle františkánské spirituality ve svých světských podmínkách.2. Snaží se ve světle víry prohlubovat hodnoty a životní postoje
evangelního života podle Řehole SFŘ:*[Řehole 7] na cestě, na níž se neustále
obnovuje obrácení a formace;
*[Řehole 4] s otevřeností vůči výzvám, které mají
svůj původ ve společnosti a v dění v církvi, přecházejí z evangelia k životu a
ze života k evangeliu;* v osobním i komunitním rozměru této cesty.
Účelem trvalé formace je osobní setkávání s Kristem
jako přítelem, který ke mně téměř doslova mluví skrze slova evangelia.
Moje srdce pak hoří v modlitbě, ve svátosti smíření,
eucharistii, v tom jak přijímám utrpení, obnovuji svátost manželskou, činím
pokání, čtu duchovní literaturu, ve skutcích pro bližní.
Mojí cestou je žít, spolu s církví, Modlitbu církve, žalmy, liturgii hodin,
a když nemám k Breviáři přístup, tak se modlit Otče náš (12x - doporučují
Konstituce) Čtení Františkánské literatury, duchovní dokumentů církve znamená
posilovat se, cvičit své cnosti a tak bojovat proti zlu a hříchu.
Nelze se však spoléhat jen na formaci při našich
společných setkáních.
Je nutné, aby každý osobně a každý den pracoval na své
formaci. Je to dřina, která na konci
přináší sladké ovoce. Tím se posílí naše srdce a budeme více milovat naše
společenství, tak jak nás to učí náš Pán.
Trvalá formace
skrze celý řádČl. 44.1Formace bratří a sester započatá v přecházejících
etapách trvá stále bez přerušení.
Má být považována za pomoc při konverzi každého jednotlivce [30] i všech a za
pomoc při plnění svého vlastního poslání v církvi i ve společnosti.
Zde se píše, že máme vůči sobě vzájemnou odpovědnost.
Profese není pouze závazkem profesantů vůči bratrskému
společenství, ale stejně tak zavazuje bratrské společenství k tomu,
aby o profesanty pečovalo po lidské i náboženské stránce.
K tomu je
třeba pomoc Ducha svatého, protože je třeba rozlišit, zda má novic opravdové
povolání od Pána k celoživotní profesi.
Bratrské společenství má povinnost věnovat zvláštní
pozornost formaci nových profesantů a dočasných profesantů, aby umožnilo
vyzrání jejich povolání a zakořenění jejich vědomí příslušnosti k řádu.
Místní formátor může obdržet pomoc ve své činnosti od
Mezinárodního, národního formátora i od celé místní rady a duchovního
asistenta.
Účelem stálé formace - také prostřednictvím kurzů, setkání a výměny zkušeností - je pomoci všem
bratřím a sestrám:* [Řehole 4] naslouchat Božímu slovu a rozjímat o něm, aby
»z evangelia přecházeli k životu a ze života k evangeliu«;
*přemýšlet ve světle víry a s pomocí dokumentů magisteria o událostech v
církvi i ve společnosti, aby tak došli ke správným postojům;
* aktualizovat
a prohlubovat františkánské povolání studiem spisů sv. Františka, sv. Kláry a
františkánských autorů.
Stálá formace, se děje také i prostřednictvím kurzů, setkání, výměny zkušeností.
Jejich cílem je: Pomáhat bratrům a sestrám v naslouchání a rozjímání o
Božím slovu za podpory dokumentů učitelského úřadu a skrze současné dění v
církvi a ve společnosti.
Trvalá formace učí správnému postoji k životu podle evangelia.
Františkánské povolání můžeme prohlubovat studiem spisů sv. Františka, sv.
Kláry a františkánských autorů. Za tímto účelem založil SFŘ Institut
Františkánských studií v Praze.
Formaci dále pomáhají Národní františkánské poutě (v ČR Hostýn, Antonínek).
K
dispozici jsou též františkánské exercicie, duchovní obnovy skrze duchovní
asistenty. V duchovním budování se lze také spojit i s jinými duchovními
komunitami. Využívat lze také duchovní dary, které poskytuje místní
biskupství, farnost
Shrnutí:Trvalá formace, jak osobní, tak poskytovaná ve
společenství, by měla obnovovat živý vztah ke Kristu, sloužit ke vzájemnosti
lásky v našem společenství. Láska je prvotním znamením františkánské
komunity.Obětavá františkánská láska se projevuje skrze
terciáře i ve farním společenství. Každé místní bratrské společenství a rada
společenství by měla proto usilovat o vytváření kvalitní trvalé formace, jak
nás povzbuzoval Jan Pavel II.
Sv. František se neustále staral o své bratry po
jejich obrácení.Poznáváme to z jeho rozjímání s Ježíšem na La Verně,
na pravidlech které dal bratrům, na tom jak nahlížel na církev.
V církvi viděl živého Krista, který se o nás stará jako Matka. Velkou roli ve formování sekulárního františkánského řádu proto hrají
duchovní asistenti, kněží františkánského řádu, ale i diecézní kněží. Zveme
je všechny, aby s námi terciáři spolupracovali na hlubším pochopení
spirituality sv. Františka.
Sepsal : Duchovní asistent v Polsku o. Tobias Kołodziejczyk OFM,
přeložil Luboš Kolafa a opatřil drobným doplněním informací z ČR
Trvalá formace sekulárních františkánů
Rituál:
Profese je slavnostním církevním úkonem, kterým kandidát [profese] obnovuje své křestní sliby a veřejně stvrzuje své rozhodnutí žít evangelium ve světě podle příkladu sv. Františka a podle Řehole SFŘ.
Pochopit život v evangeliu a v pravidlech Řehole, žít ponejprv sekulární františkánský život a pochopit Františkovu spiritualitu znamená skrze Ducha Svatého posvětit náš život. Někteří bratři a sestry upadli v průběhu času do vážných problémů právě proto, že trvalé formaci nevěnovali pozornost. Trvalá formace je náš osobní závazek, ale zároveň i závazek celého společenství.
*[Řehole 4] s otevřeností vůči výzvám, které mají svůj původ ve společnosti a v dění v církvi, přecházejí z evangelia k životu a ze života k evangeliu;* v osobním i komunitním rozměru této cesty.
Moje srdce pak hoří v modlitbě, ve svátosti smíření, eucharistii, v tom jak přijímám utrpení, obnovuji svátost manželskou, činím pokání, čtu duchovní literaturu, ve skutcích pro bližní.
Nelze se však spoléhat jen na formaci při našich společných setkáních.
Má být považována za pomoc při konverzi každého jednotlivce [30] i všech a za pomoc při plnění svého vlastního poslání v církvi i ve společnosti.
Zde se píše, že máme vůči sobě vzájemnou odpovědnost.
Profese není pouze závazkem profesantů vůči bratrskému společenství, ale stejně tak zavazuje bratrské společenství k tomu, aby o profesanty pečovalo po lidské i náboženské stránce.
K tomu je třeba pomoc Ducha svatého, protože je třeba rozlišit, zda má novic opravdové povolání od Pána k celoživotní profesi.
Místní formátor může obdržet pomoc ve své činnosti od Mezinárodního, národního formátora i od celé místní rady a duchovního asistenta.
»z evangelia přecházeli k životu a ze života k evangeliu«;
*přemýšlet ve světle víry a s pomocí dokumentů magisteria o událostech v církvi i ve společnosti, aby tak došli ke správným postojům;
* aktualizovat a prohlubovat františkánské povolání studiem spisů sv. Františka, sv. Kláry a františkánských autorů.
Jejich cílem je: Pomáhat bratrům a sestrám v naslouchání a rozjímání o Božím slovu za podpory dokumentů učitelského úřadu a skrze současné dění v církvi a ve společnosti.
Františkánské povolání můžeme prohlubovat studiem spisů sv. Františka, sv.
Kláry a františkánských autorů. Za tímto účelem založil SFŘ Institut
Františkánských studií v Praze.
K dispozici jsou též františkánské exercicie, duchovní obnovy skrze duchovní asistenty. V duchovním budování se lze také spojit i s jinými duchovními komunitami. Využívat lze také duchovní dary, které poskytuje místní biskupství, farnost